„Kik hiúnak és kevélynek –
 Tudom, boldognak is vélnek:
 S boldogságot
 Irigy nélkül még ki látott?” (Arany János)
Az irigység (latinul invidia) talán a legalantasabb mindegyik vícium, főbűn közül. Ahogy Pázmány Péter fogalmaz, a hét főbűn közül az egyetlen, mely soha senkinek nem okozott örömöt. Viszont éppen a más örömén érzett fájdalmunk rögtön megjelenik, ha összehasonlítjuk magunkat a másikkal.  Az irigy ember magának akarja, amit mások birtokolnak, legyen az jólétük, helyzetük, állásuk vagy hírnevük. Az első égbekiáltó bűn gyökere, hogy „Káin irigy lett a testvérére, Ábelre, és megölte” (in: T. Litovkina Anna – Farkas Edit: A bábeli zűrzavartól a salamoni bölcsességig. Tinta Könyviadó, 2019). Az úgynevezett „pozitív irigykedőkben” mások eredményeinek hatására becsvágy ébredhet. A negatív irigység ezzel szemben veszélyes lehet, hiszen blokkolja érzéseinket és értelmünket, megmérgezi lelkünket. Ahol ugyanis irigység és versengés van, ott állhatatlanság is, és minden rossz cselekedet: „ahol irigység és civakodás van, ott háborúság és minden gonosz cselekedet is van” (Jakab 3,16).
Az irigy ember magának akarja, amit mások birtokolnak, legyen az jólétük, helyzetük, állásuk vagy hírnevük. Az első égbekiáltó bűn gyökere, hogy „Káin irigy lett a testvérére, Ábelre, és megölte” (in: T. Litovkina Anna – Farkas Edit: A bábeli zűrzavartól a salamoni bölcsességig. Tinta Könyviadó, 2019). Az úgynevezett „pozitív irigykedőkben” mások eredményeinek hatására becsvágy ébredhet. A negatív irigység ezzel szemben veszélyes lehet, hiszen blokkolja érzéseinket és értelmünket, megmérgezi lelkünket. Ahol ugyanis irigység és versengés van, ott állhatatlanság is, és minden rossz cselekedet: „ahol irigység és civakodás van, ott háborúság és minden gonosz cselekedet is van” (Jakab 3,16).
Napjaink – részben az amerikai álom által meghatározott – kultúrájában mind gyakrabban esünk a hét főbűn legfájdalmasabbikának csapdájába. Még Szent II. János Pál is így fohászkodott: „Uram, adj nekem hálás szívet, hogy mindig észrevegyem: több okom van a hálára, mint a panaszra. Ments meg az irigységtől, az elégedetlenségtől.”
A bennünk lévő irigység, ha nem tanuljuk meg kezelni, idővel elhatalmasodik rajtunk. Kezdetben hirtelen és váratlanul jelenik meg, ezt a belső feszültséget két módon próbájuk csökkenteni. Az egyik az önigazolások gyártása. Ezzel vagy a másik fél sikereit próbáljuk leértékelni, vagy saját eredménytelenségünket igyekszünk megmagyarázni. A másik mód a vádaskodás énvédő mechanizmusa, amelynek során az irigyelt személyt minősítjük – többnyire annak háta mögött. „A dicséret aranyozott tokjában néha az irigység tőre rejtőzik” (Friedrich Nietzsche). Erről ad számot a szép, tragikus legenda: Réges-régen a mai Szent Anna-tó helyén egy hegy magasodott, a tetején vár állott. Vele átellenben, a Bálványos-hegyén lévő várban lakott a testvére. Két testvér lakott a két várban, mindkettő kevély, irigy, egymást sem szerették. Egyszer a bálványosi vár ura kockázással nyert egy gyönyörű hintót. Másnap meglátogatta a testvérét, aki dicsérgette a hintót, és megfogadta, hogy ő különb hintót szerez, nem is hat, hanem tizenkét lóval. A várba parancsolta a környék szépeit. A legszebb közülük Anna volt. Őt választotta először a vár ura, majd még tizenegyet, és a hintója elé fogatta őket, ám a lányok meg se bírták mozdítani. Az úr az ostorával rávágott Annára, akinek jajszava fölhangzott a magas egekig. Majd másodszor is, ekkor Anna megátkozta, hogy süllyedjen a föld alá. S abban a pillanatban az ég elfeketedett, és szörnyű mennydörgések között a vár összeomlott. A romok egyre lejjebb süllyedtek, mígnem az egész víz alá került, így alakult ki a Szent Anna-tó.

Pál apostol írta levelében: „irigység, tobzódás és ezekhez hasonlók… akik ilyeneket cselekszenek, nem öröklik Isten országát”. A keresztény szemlélet szerint világunkban az isteni képmásra teremtett emberek más és más adományokkal rendelkeznek. Az irigység gyökere az a zúgolódó állapot, amikor a lélek elégedetlen vagy a testével, vagy az Istentől kapott talentumokkal. Ez istenkáromló állapot, melyben a lélek szűkmarkúnak gondolja Teremtőjét. Az irigység, a Sátán eme kutyája végzetes bűnhöz vezethet el: még a kegyelmet is irigyeljük másoktól, ez pedig a Szentlélek elleni bűn. Igaz lehetőség ellene az egyszerűségre törekvés és a megnyugvás, Isten erejével úgy és akként látni és szeretni másokat és magunkat is, amilyennek Ő teremtett minket.
Annak ellenére, hogy már a Biblia is rettenetes dolgok sorozatát írja az irigység számlájára (egy példa: „a halál pedig a sátán irigységéből jött a világba” – Bölcs 2,24), az irigységet a főbűnök ma ismert hetes rendjében Nagy Szent Gergely (kb. 540–604) helyezte a kevélység után a második helyre. A mások gyarapodására rossz szemmel tekintő irigyek büntetése Dante Purgatóriumának tizenharmadik énekében az örök vakság:
„Szőringgel voltak fedve, durva ronggyal,
 s egyik a másikat támasztva vállal,
 támasztotta mindannyit az oromfal;
 mint vakok, búcsúban, motyogó szájjal
 koldulva állnak… És mint a napfény nem használ a vaknak,
 úgy itt az árnyak, kikhez most jutottam,
 az ég fényéből egy szikrát se kapnak:
 mert mindeniknek levarrva csukottan pillája (s vasfonállal!)”. 
Dante bánatosan sóhajtja, s talán vele mi is: „Az én szemem is lesz még itt bevarrva”.
 Giovanni Bellini: Purgatórium
Giovanni Bellini: Purgatórium
Elena Pulcini egy esszéjében kifejti, hogy a tekintetnek sok köze van az irigységhez. Ezt bizonyítja a szó etimológiája is: in-videre azt jelenti, csúnyán, ferdén nézni. Egy ártó tekintetnek hatalma lehet, mondja Bacon, olyan hagyományra utalva ezzel, amely a görögökétől kezdve más népeknél is megtalálható. Gondoljunk csak a „szemmel verés” fogalmára. A gonosz tekintetből indulnak azok a mérgezett sugarak, amelyek a lélek mélységeiben keletkeznek, írja Plutarkhosz.  Ez a méreggel átitatott pillantás tükrünk Hieronymus Bosch hét főbűnt ábrázoló tábláján, a madridi Pradóban. Ebben a pillantásban gyűlölettel vegyes nemtetszés tükröződik, szenvedés, amely a másik javait, tulajdonságait, fensőbbségét látva támad bennünk. A Dormán Júlia és Kiss Gábor szerkesztette Tulajdonságszótár (Tinta Könyvkiadó, 2015 és 2020) szerint az ok kettős: „irigy, aki más szerencséjén, sikerén jóllétén bosszankodik, s a javakat inkább magának kívánja. Saját tulajdonát, kedvező helyzetét önzően” félti. Mindez azért, és ez a kulcsa a dolognak, mert a másik javát úgy fogjuk föl, mint támadást a saját identitásunk, saját értékünk, saját fensőbbségünk ellen.
Ez a méreggel átitatott pillantás tükrünk Hieronymus Bosch hét főbűnt ábrázoló tábláján, a madridi Pradóban. Ebben a pillantásban gyűlölettel vegyes nemtetszés tükröződik, szenvedés, amely a másik javait, tulajdonságait, fensőbbségét látva támad bennünk. A Dormán Júlia és Kiss Gábor szerkesztette Tulajdonságszótár (Tinta Könyvkiadó, 2015 és 2020) szerint az ok kettős: „irigy, aki más szerencséjén, sikerén jóllétén bosszankodik, s a javakat inkább magának kívánja. Saját tulajdonát, kedvező helyzetét önzően” félti. Mindez azért, és ez a kulcsa a dolognak, mert a másik javát úgy fogjuk föl, mint támadást a saját identitásunk, saját értékünk, saját fensőbbségünk ellen.
Sőt, Schopenhauer szavaival élve: „Mivel az emberek boldogtalanok, nem tudják elviselni annak a látását, akit boldognak vélnek.” Az emberi lény a másik örömével és javaival összehasonlítva nagyobb keserűséggel érzékeli saját hiányosságait. Kant ragadta meg ezt az aspektust: az irigység szenvedélye nem más, mint „neheztelés, hogy nem vagyunk képesek jólétünket a saját belső értéke alapján felbecsülni, hanem csak a többiek javaival való összehasonlítás alapján”. Ebből fakad, hogy az irigység, bár néha sötét tekintetünk akaratunk ellenére is árulkodik róla, szinte soha nem kerül nyilvánosságra. Az irigység kapcsolati jellegű: ha nyíltan vállaljuk, az azt jelenti, hogy elismerjük kisebbrendűségünket a másikkal szemben. Éppen ezért rejtjük el.
Ha a viszonyítás valóban az emberi létállapot alkotóeleme, akkor elkerülhetetlenül az irigység-e a sorsunk? A válasz egyszerre igen és nem. Nem, mert nem minden összehasonlítás vonja maga után az irigykedést. Az összehasonlítás párosulhat – mint már említettük – a versenyszellemmel, a példakereséssel vagy egyenesen a rokonszenvvel. És igen, hiszen az irigység magja mindig készen áll arra, hogy kicsírázzon. Elsősorban akkor, amikor olyan területről van szó, amely különösen fontos számunkra, mert éppen ez az, amire az identitásunkat építjük. Másodsorban a majdnem azonos lehetőségek birtoklása az, ami megkeseríti az összehasonlítást: a főszakács nem irigyli a balerinát. „A szomszéd kertje mindig zöldebb” – mondja az ismert közmondás is. A nehezen leküzdhető emberi érzés összetettségét rajzolja Szabó Lőrinc: Az irígység erdejében című versében:
| 
| Dsuang Dszi mester erdejében ültem |  
|   | és szólt az egylábú virág: |  
| – Óh, százlábú, de jó neked! Te futhatsz, |  
|   | én állok s nem jutok tovább! |  | 
| 
| Szólt a százlábú: – Irígyeld a kígyót: |  
|   | annyi lába sincs, mint neked, |  
| bordái mégis gyorsabban viszik, mint |  
|   | az én száz lábam engemet! |  | 
| 
| A kígyó az ég kék szárnyára nézett: |  
|   | – Óh, szél, – mondta panaszosan – |  
| te játszva átsuhansz az óceánon, |  
|   | s én porban vonszolom magam! |  | 
| 
| A szél rám nézett: – Látás, te legyőzöl, |  
|   | te szárnyatlan és testtelen! – |  
| – Mint engem a gondolat! – mondta búsan |  
|   | s lehúnyta pilláját a szem. |  | 
| 
| A gondolat már válaszolni készült, |  
| én felsírtam, hogy minden elégedetlen |  
|   | és harc és kétségbeesés; – |  | 
| 
| és szólt Dsuang Dszi: – Hiába, ez a törvény, |  
| Élj, küszködj s ne törődj vele, hogy élsz és |  
|   | halj meg és ne törődj vele! |  | 
Sümeginé dr. Tóth Piroska
A Szó-lélek-közelítés sorozatban korábban megjelent:
- Mi a felelősség?
- Mi a bizalom?
- Mi a mérték?
- Mi a tisztaság?
- Mi a hála?
- Mi a barátság?
- Mi a zene?
- Mi a remény?
- Mi a türelem?
- Mi a félelem?
- Mi a fösvénység?
- Mi a kétely?
- Világosság
- Áldás
- Becsület
- Erőfeszítés
- Szégyen
- Mi a kötelesség?
- Mi a bűn?
- A szív
- A végtelen
- A jelenben élni
- Mi a szép?