"Ady nem válhatott a nemzet Sándorává"
Diákok aranyköpései 27.
Hosszú és többrétű pedagógus pályámon nem kevésszer találkoztam a diákok megmosolyogtató elírásaival, tévedéseivel és tévesztéseivel. Gyűjteni kezdtem őket a dolgozatokból, az érettségi munkákból, a felvételi vizsgák anyagából. Aztán a mások által közzétetteket is csatoltam a szépen gyarapodó anyaghoz. A hibák sokfélesége a pedagógusokat szembesítheti tanításuk hiányosságaival; a tanulókat figyelmeztetheti a pontosabb gondolkodásra, kifejezésre, stílusra; az olvasónak néhány derűs percet adhat ebben a szomorúan kavargó világban.
Ady elküldte a frigyládát. Azt, hogy a címzett megkapta volna, Ady nem érhette meg.
Móricz Zsigmond népgyűjtő körutakon vett részt.
Az Úri muriban a szerelem a férj és feleség mindennapi örök közelharcává vastagodik.
Dumas művében és Monte-Cristo grófja szívében benne van a romantika, természetesen a hölgyek iránt is.
Edmond fiatalkori életét, amikor dagad a szerelemtől, az író, Dumas részletesen közli.
Illyés Gyula sohasem tagadta élete során, hogy volt kapcsolata Istennel.
A naturista költő mutatkozik meg itt.
Ezek a klasszicizmus két egyik legfontosabb elemei.
A Tragédiában az animális létet, az éhezést ábrázolja Móricz, kitűnő írói gondoskodással.
Móricz ezzel a novellával azt akarja kifejezni, hogy mindent csak mértékkel, mert úgy járhatunk, mint Kis János.
Móricznak ebben a regényében Rozika nem rendelkezik a megközelíthetetlenség tulajdonságával.
Túri Dani körülményeiben a testi élet állapotában keresi lázadásának formáit.
Móricz Sárarany című regényének hősei: Túri Dani, a brezinai bacsa és Lapaj, a híres dudás – mind lélektani figurák.
Túri Dani mindig csak dühös paraszt marad, nincs papírja, amivel igazolhatná fölemelkedését.
Túri Dani meglévő energiái először átalakultak, majd elvesztek.
A Barbárokban az öv szerepe kiemelten fontos, arról ismeri föl az asszony a férjét.
A guanó nemcsak a gyárak füstjét, hanem az elnyomás élményét is megjeleníti, ezt már csak a vér moshatja le.
Ady nem válhatott a nemzet Sándorává.
Ady Endre a madáchi gondolatot előlegezve követte az egzisztencialisták Sziszüphosz-mítoszát.
Ady a Hortobágyra, ebbe a helyzetbe helyezi el a költészet csiráját jelképező költőt.
Petőfi Az Alföldben egészen a gyíkok szintjéig jut el a sajátos 200 M optika alkalmazásával.
A Mama a saját egészségét romboló próbálkozásaival próbált jobb életkörülményeket teremteni.
Julien Sorelt Renalné levele sodorja a bűn lajstromába.
Villon ismerőseire hagyományozza testrészeit.
Villon szerint a társadalom mozgását a bordélyházakban lehet jól megfigyelni.
Már eleve cselekvésnek számít a hallottak földolgozása a vers szövege szerint. De külsőleg is érzékelhető reakciót is megindíthat a mondat.
Petőfi vezeti a népet a hivatalos úton, a Kánaán felé.
Petőfi Sándor a költő feladatának elsősorban is a lángoszloppá válást tartja.
Arany Lacinak című versében írja a megszólítást: Hát, hogy s mint vagytok otthon, Pistikám?
Nyilas Misi kikerül mindennapos életének világából, és ezentúl egy zárt intézet diákja lesz.
Összegyűjtötte: Sümeginé dr. Tóth Piroska
A sorozat korábbi részei:
- Diákok aranyköpései 1.
- Diákok aranyköpései 2.
- Diákok aranyköpései 3.
- Diákok aranyköpései 4.
- Diákok aranyköpései 5.
- Diákok aranyköpései 6.
- Diákok aranyköpései 7.
- Diákok aranyköpései 8.
- Diákok aranyköpései 9.
- Diákok aranyköpései 10.
- Diákok aranyköpései 11.
- Diákok aranyköpései 12.
- Diákok aranyköpései 13.
- Diákok aranyköpései 14.
- Diákok aranyköpései 15.
- Diákok aranyköpései 16.
- Diákok aranyköpései 17.
- Diákok aranyköpései 18.
- Diákok aranyköpései 19.
- Diákok aranyköpései 20.
- Diákok aranyköpései 21.
- Diákok aranyköpései 22.
- Diákok aranyköpései 23.
- Diákok aranyköpései 24.
- Diákok aranyköpései 25.
- Diákok aranyköpései 26.