A bagoly, mint a könyvkiadó totemállata

A múltkorában kíváncsiskodva megálltam az egyik budapesti aluljáróban egy pult előtt, amelyről nyakkendőket árultak. Csodálkoztam a gazdag kínálaton, mert volt ott a nyakkendőkön hosszú combú titkárnő, elefánt kis egérrel, jaguár sportautó, beatzenekar, hamburger és teniszütő is. Kérdezi az eladó (miközben fél szemével a terepet figyelte, hogy jönnek-e a rendőrök) mivel szolgálhatok?

Ha már meg lettem szólítva, akkor megkérdeztem:
- Van olyan nyakkendője, amin könyvek vannak?
- Olyan nincs, de van baglyos nyakkendőm! - volt a válasz.

Persze lecsaptam a baglyos nyakkendőre, most is az az egyik kedvencem, sajnos pörköltvacsora közben egy zsírfolt esett rajta a múlt héten. De miközben boldogan villamosoztam haza a zsákmánnyal, az jutott eszembe, hogy ez az egyszerű ember honnan tudta, hogy a könyv és a bagoly összetartozik? Honnan tudta, hogy évezredek óta a bölcsesség, a tudomány és az antikváriumok jelképe a bagoly?


Nem tudom a választ, de elgondolkodtam, hogy bizony szimbólumok és jelképek ezrei vesznek körül bennünket. A vöröskereszt, a Mercedes egyszerre férfias és nőies emblémája, a McDonald's jellegzetes M betűje, amit mellesleg állítólag egy magyar ember vetett papírra. Vagy ott a templomok tetején a kereszt, és így tovább, hogy az olimpia öt karikájáról például ne is szóljak.

A TINTA Könyvkiadó bagolygyűjteményének a fényképei.

Van nekem ez a kis gyűjteményem, melyet soha nem gyűjtöttem, csak jöttek és jöttek, repültek és repültek hozzám a kedves baglyok. Ha külföldön egy kis boltban meglátott a barátom egy baglyot, megvette nekem. Amerikából jó barátom Gyuri, egy házőrző bagollyal lepett meg: ha felkapcsolják a villanyt, vagy elmegy előtte valaki (pl. a betörő) az amerikai bagoly elkezd huhogni. Nagyon kedves ajándék!

Na azért előfordult hébe-hóba, hogy vettem azért én is egyet-egyet. Rómában az ócskapiacon járva, egy kis csinos patinás fémbagolykán akadt meg a szemem. Az elárusító már ugrott, és mondta is: Tremila anni (azaz háromezer éves). Megtetszett a műkincs, az sem vette el kedvem, hogy az elektromos körfűrész is erős nyomott hagyott a kitárt szárnyú figurán a gyártás során. Kedves darab ma is.


Kérdezhetnétek, hány baglyom van? Nem számoltam meg sosem, de úgy sejtem, több, mint száz. Büszke vagyok, hogy nemrégiben beválasztottak a Bagoly- és Kisállatfigurákat Gyűjtők Világszövetségének Középkelet-európai Szekciójába.

Ja, és végezetül, ha van otthon olyan (kisméretű) baglyotok, ami csak a port fogja, és ki akarjátok dobni, akkor inkább ajándékozzátok nekem, biztos jól fogja érezni magát a jövevény a TINTA Könyvkiadó bagolyfarmjában!


Hu-hú: Kiss Gábor, TINTA Könyvkiadó