István király breviárium
Szent István (969–980?–1038)
országalkotó, államszervező, a keresztény hitet terjesztő uralkodó
„A Szent István-i állam – mint politikai-hatalmi szervezet – gyökeres változást jelentett a korábbi keleti nomád struktúrával szemben. Az új kormányzati szerveződés fő elemei: új, keresztény legitimáció, a vérségi szerveződés helyett területi elv a közigazgatásban (várispánságok, vármegyék), új típusú királyi tanács (hazai és külföldi világi és egyházi főemberekből), új ideológia (keresztény egyház és vallás), új szervezetű és irányítású haderő, új típusú (központi) törvénykezés, új tulajdonviszonyok (magántulajdon).” (Makk Ferenc)
„A király nagyformátumú személyisége megnyilvánul erkölcstanító könyvecskéjében, ez az »Intelmek Imre herceghez«. István a királytükrök mintájára fia és örököse, Imre herceg számára az 1020-as években készítette el Intelmeit, melyben a bölcs kormányzás alapelveit foglalta össze. Bizonyára az Intelmeire kell gondolnunk akkor, amikor a Karthauzi Névtelen és számos elődje doktornak, iskolázott embernek és írásmű szerzőjének mondja Istvánt, hiszen ez az írásmű valóban fennmaradt, eredeti gondolatokkal és szerkezettel – voltaképpen az első magyar irodalmi alkotásként.” (Magyar Zoltán)
„Az Intelmekben az atya az állam kormányzására ad tanácsokat és útmutatást fiának, akit örökösének szán. Tíz fejezetben inti őt, hogy őrizze meg a hitet, erősítse meg az egyházi rendet, tartsa tiszteletben az egyháziakat, a főembereket és a vitézeket, hozzon igaz ítéletet, legyen türelmes és vendégszerető, hallgasson a tanácsra, kövesse elődeinek példáját, imádkozzék és legyen erényes. Az Intelmek szövege csak 15. századi kéziratokban maradt fenn.” (Györffy György)
Kedves fiam, a katolikus és apostoli hitet akkora buzgalommal és éberséggel őrizd, hogy minden, Istentől rendelt alattvalódnak példát mutass.
A hit, amelyről beszélek, a következő: higgy erősen a mindenható Atyaistenben, minden létező létrehozójában, és az ő egyszülött Fiában, a mi Urunkban, Jézus Krisztusban, és a Szentlélekben, ki a prófétákból s az apostolokból, valamint az evangelistákból szólott.
Kik az így egybefűzött szentháromságot megosztani vagy kisebbíteni, vagy nagyobbítani próbálják, tudd meg, az eretnekség fejének szolgái, és nem a szentegyház fiai.
Akik hamisat hisznek, vagy a hitet jó cselekedetekkel teljessé nem teszik, fel nem ékesítik, minthogy a hit cselekedetek híján meghal, sem itt nem uralkodnak tisztességgel, sem az örök uradalomban nem lesz részük.
Ha a hitnek pajzsát tartod, rajtad az idvesség sisakja is. E lelki fegyverekben szabályszerűen harcolhatsz láthatatlan és látható ellenségeid ellen.
A folytonos imádkozás a bűnöktől megtisztulás és feloldozás.
Fohászkodj, hogy Isten minden vétked eltörlésére méltasson.
Nehogy a jó, amivel az isteni kegyelem bennünket mérhetetlen irgalmában érdemtelenül elárasztott, tunyaságod és restséged, valamint hanyagságod miatt megromoljék s megsemmisüljön.
Imádkozz azért is, hogy a tétlenséget, tunyaságot Isten elkergesse tőled, megajándékozzon az erények összeségének segedelmével.
Napról napra virágzó szorgalommal kell őrködnöd a szentegyházon, hogy inkább gyarapodjék, mintsem fogyatkozzék.
Ki a szentegyház méltóságát csorbítja vagy csúfítja, azon munkál, hogy Krisztus testét csonkítsa.
Aki megveti, amit megszabtak atyai elődei, az isteni törvényekre sem ügyel.
Az atyák azért atyák, hogy fiaikat gyámolítsák, a fiak pedig azért fiak, hogy szüleiknek szót fogadjanak.
********
Vigyázz a főpapokra, mint a szemed világára, ha ők jóindulatúak véled, ellenségtől nem kell félned.
Ha ők megbecsülnek, bátran foghatsz mindenhez, imádságuk ajánl téged a mindenható Istennek.
Az ő közbenjárásukra törlik el a vétkezők vétkeit.
Ha a főpapok iránt az igazi szeretetet tanúsítod, magadat is kétségkívül megjobbítod, országodat is tisztességgel igazítod. Mert az ő kezükbe van lerakva a bűnből oldás és a bűnbe kötés hatalma.
Örök testámentomot hagyott nekik Isten, és elkülönítette őket az emberektől, a maga nevében és szentségében osztozott velük, és az istenes Dávid király szavával megtiltotta, hogy az emberi világ gáncsolja őket: „Meg ne illessétek az én felkentjeimet!”
Az uradalom negyedik dísze a főemberek, ispánok, vitézek hűsége, erőssége, serénysége, szívessége és bizalma.
Ők országod védőfalai, a gyengék oltalmazói, az ellenség pusztítói, a határok gyarapítói.
Uralkodj mindannyiukon harag, gőg, gyűlölség nélkül, békésen, alázatosan, szelíden.
Ha békeszerető leszel, minden vitéz szeretni fog; ha haraggal, gőggel, gyűlölködve, békétlenül kevélykedsz az ispánok és főemberek fölött, a vitézek ereje bizonnyal homályba borítja a királyi méltóságot, és másokra száll királyságod.
********
Minden ember azonos állapotban születik, és semmi sem emel föl, csakis az alázat, semmi sem taszít le, csakis a gőg és a gyűlölség.
Légy alázatos, hogy Isten fölmagasztaljon most és a jövőben is.
Ha becsületet akarsz szerezni, szeresd az igaz ítéletet.
Légy becsületes, hogy szándékosan soha senkit gyalázattal ne illess.
Légy szelíd, hogy sohase harcolj az igazság ellen.
A türelemről így beszél Pál apostol: „Türelmesek legyetek mindenki iránt!” És az Úr az evangéliumban: „A ti béketűrésetek által nyeritek meg lelketeket”.
Ha hatalmadban akarod tartani lelkedet, türelmes légy.
A türelmes királyok királykodnak, a türelmetlenek pedig zsarnokoskodnak.
Ha a királyt istentelenség és kegyetlenség szennyezi, zsarnoknak kell nevezni.
********
Légy mértékletes, hogy mértéken túl senkit se büntess vagy kárhoztass.
Az egynyelvű és egyszokású ország gyenge és esendő. A jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad, és becsben tartsad, hogy nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másütt lakjanak.
A tanács dönti el az ország sorsát, ezért ostoba, pöffeszkedő és középszerű emberekből összeállítani, én úgy vélem, mit sem ér, hanem a tekintélyesebbek és a jobbak, a bölcsebbek és a legmegbecsültebb vének ajkán formálódjék és csiszolódjék, tanácsot tőlük kérj.
Ki-ki életkorának megfelelő dologban forgolódjék.
Ha bölcsekkel jársz, bölcs leszel, ha bolondokkal forgolódsz, társul adod magad hozzájuk, szól a Szentlélek Salamon által: „aki jár a bölcsekkel, bölcsek barátja lesz, nem a bolondokhoz lesz hasonlatos”.
A bolond fogadalmat megszegi az ember.
Légy erős, nehogy a szerencse túlságosan felvessen, vagy a balsors letaszítson.
Légy irgalmas minden erőszakot szenvedőhöz, őrizd szívedben mindig az isteni intést: „Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot”.
Mindenütt és mindenekben a szeretetre támaszkodva, ne csak atyafiságodhoz és a rokonságodhoz, vagy a főemberekhez, avagy a gazdagokhoz, a szomszédhoz és az itt lakóhoz légy kegyes, hanem még a külföldiekhez is, sőt mindenkihez, aki hozzád járul.
A szeretet gyakorlása vezet el a legfőbb boldogsághoz.
********
Az összeállítást készítette: Sümeginé dr. Tóth Piroska