Péter Rózsa-breviárium

https://www.ponticulus.hu/img1/portrait/peter-rozsa-new2_md.jpg

Péter Rózsa (1905–1977)
matematikus professzor, egyetemi tanár

„Szenvedélyesen szerette az életet és annak örömeit. Irtózott minden nagyképűségtől, hamis méltóságtól. Környezetében mindig jókedv uralkodott, mindig szívesen tréfálkozott, az okos humort nála jobban senki sem méltányolta. Szívesen, érdeklődéssel beszélgetett mindenkivel. Jó volt vele beszélgetni, mert ő azonnal felfogta a lényeget, bármiről is beszéltünk vele. Rajongva szerette barátait, és önzetlen támogatásukra állandóan kész volt. Ugyanilyen rajongással ragaszkodott tanítványaihoz. Életüket, pályafutásukat aggódó figyelemmel kísérte, minden apró sikerüknek is örült.”  (Andrásfai Béla)

„Életútját az emberek és a szépség szeretetének axiómája határozta meg. Ez késztette arra, hogy a matematika szépségeiből minél többet tegyen hozzáférhetővé az emberek minél szélesebb köre számára. Így életaxiómájából szükségszerűen következik harca a matematika megszerettetéséért, terjesztéséért, tanításának korszerűsítéséért. Ugyancsak életaxiómájából következett mások munkájának segítése, a kezdők felkarolása, a tehetségek kibontakozásának istápolása.” (Rúzsa Imre – Urbán János)

„A rekurzív függvények elméletében nemzetközileg is kiemelkedően jelentős eredményeket ért el. A világon elsőként írt monográfiát a rekurzív függvényekről, elsők között foglalkozott a rekurzív függvények számítógépre való alkalmazásának lehetőségeivel. Vezető szerepet játszott az alsó- és a középfokú matematikaoktatás, ill. a matematika szakos általános és középiskolai tanárképzés korszerűsítésében, ezzel kapcsolatban számos, nemzetközileg is értékes tankönyvet írt és szerkesztett. Különösen jelentős tudományos népszerűsítő tevékenysége »Játék a végtelennel« c. könyve, a számos nyelvre lefordított klasszikusa.” (Hajnal András)

Én nemcsak azért szeretem a matematikát, mert alkalmazni lehet a technikában, hanem főleg azért, mert szép. Mert játékos kedvét is belevitte az ember, és a legnagyobb játékra is képes: megfoghatóvá tudja tenni a végtelent.

A matematika jellemnevelő hatásához tartozik, hogy ebben sokkal kevésbé lehet mellébeszélni, mint bármi másban.

Matematikát a legszűkebb körülmények közt is, sőt börtönben és haláltáborban is lehet csinálni; csinálták is, ott is; nem kell hozzá más, mint papír és ceruza, sőt végső esetben még ezek is nélkülözhetők. És segít abban, hogy valaki embernek érezhesse magát, nagy belső menekülési lehetőséget ad.

A tehetséges férfiakat minden területen inkább az alkotás, a tehetséges nőket inkább a beleérzés, az intelligencia jellemzi.

A töknek csak a termése hasznos. Irtsuk szorgalmasan sok helyet elfoglaló gyökerét, szárát, levelét, virágát!

********

A matematika olyan, mint egy csodálatos kert. Tele szebbnél szebb virágokkal, amelyeket, ha gondozunk, csodálatos varázslatok tanúi lehetünk.

A naiv szembenállás az egyszerű tényekkel mindig az új felfedezés izgalmát idézi fel.

A következmény semmi esetre sem lehet nagyobb horderejű, mint az a tétel, amelyből következik.

Felületesen nem lehet matematikát olvasni, a kényszerű absztrakció mindig bizonyos önkínzással jár, és matematikus az, akinek ez az önkínzás örömet okoz.

A legfőbb nevelő érték, amelyben egyetlen tárgy sem versenyezhet a matematikával: csakis a matematika képes a maga állításait tekintélyekre való hivatkozás és egyes esetekből való általánosítás nélkül bebizonyítani.

A matematika minden más tárgynál inkább nevel önálló gondolkozásra.

A matematika lényegéhez tartozik, hogy tárgyaiból a tiszta formát hámozza ki, és az élet szép fölöslegeinek és esetlegességeinek lehántása mindig magában rejti az elembertelenedés veszélyét. A matematikán belül is védekezhetünk ez ellen, kiemelve a matematika eleven emberi kapcsolatait és művészi oldalát.

Az ember megteremtette a maga céljaira a természetes számsort, ez az ő alkotása, a számlálás és a számlálásból eredő műveletek céljait szolgálja. De ha már egyszer megteremtette, többé nincs hatalma fölötte. A természetes számsor van, önálló létet kapott, többé nem lehet módosítani rajta, megvannak a saját törvényei, saját egyéni tulajdonságai, olyan tulajdonságok, amikre álmában sem gondolt az ember, amikor megalkotta. A matematikus "semmiből teremt új világot", azután ez a világ a maga rejtelmes, váratlan törvényszerűségeivel megfogja őt; most már nem alkotó, hanem kutató: a maga felidézte világ összefüggéseit, titkait kutatja.

********

Sok zavarra vezetett már, hogy a végesben tapasztaltakból leszűrt elvet rá akarták húzni a végtelenre is. A végtelen ráz egyet magán, és kibújik alóla.

Matematikán nevelődött embert nem lehet félrevezetni téves következtetésekkel, helytelen általánosításokkal.

A matematika nem statikus, zárt, hanem élő, fejlődő valami; bárhogyan próbáljuk zárt formába merevíteni, talál magának rést: elevenen robban ki belőle.

Amint megfogalmazunk valamit, már körül is határoltuk. És minden kerítés szűk. A felbukkanó eldönthetetlen problémák kibújnak alóla.

Matematikát csak téglánként lehet felépíteni: itt egyetlen szó sem felesleges, minden következő részlet az előzőre épít.

A matematika egyik forrása az ember játékos természete, és éppen ezért nemcsak tudomány a matematika, hanem művészet is.

Az emberi dolgok végére járni: ez az, ami nem lehet sohasem befejezett.

Az ember szemlélete nem megmásíthatatlan: a tudomány fejlődése is egyre formálja.

Érdemes bejárni a komplex függvénytant, ezt a „semmiből alkotott világot”, ahol mégis nagyobb a rend, mint a valóságos világban.

********

A formula felírása az örömünk kifejezése azon, hogy mindezt egyetlen gondolat segítségével tudjuk megoldani.

De messzire jutottunk az ujjakkal való játéktól! Már szinte el is felejtettük, hogy 10 ujjunk van.

A matematikusok az érthetetlenségükről hírhedtek, pedig talán senki más nem fogalmazza meg a mondanivalóit olyan messzemenő tekintettel a másik emberre, mint éppen a matematikus.

Az ember megteremtette a maga céljaira a természetes számsort, ez az ő alkotása, a számlálás és a számlálásból eredő műveletek céljait szolgálja. De ha már egyszer megteremtette, nincs hatalma fölötte.

Értsük meg: a matematika nem formális eszközökkel dolgozik, neki állandóan tudnia kell, hogy mit csinál, ő mindig tudatosan következtet, sohasem gépiesen. De ebből még nem következik, hogy az ő következtetéseiből nem is lehetne formális játékszabályokat csinálni.

Talán ez az igazság: az emberi szellem megjátszik minden kínálkozó játékot, de maradandóvá csak az válik e játékok közül, amit a józan ész célszerűnek ítél.

Hogy a tízes számrendszer kerekedett felül, az arra vall, hogy az ujjakkal való játék erősebben befolyásolja az embert, mint a célszerűség.

A matematikus konkrét formába is önti ezt az érzését: egyre nagyobbá válni, az növekedést jelent, és a rohamos növekedés rajza a meredeken fölfelé törő vonal.

********

Az összeállítást készítette: Sümeginé dr. Tóth Piroska